Hur du hittar rätt artikelnummer, serienummer (och sparepartnummer)
    • 2019-05-31 - Marknadsförare: Patrik Koç Strömberg

      Hur du hittar rätt artikelnummer, serienummer (och sparepartnummer)

      Det kan vara svårt ibland att hitta rätt artikelnummer, serienummer och/eller sparepartnummer på IT-hårdvara. Vår tekniker Theo förklarar hur du ska gå tillväga. Att hitta rätt nummer underlättar både för dig och oss att förstå vilken begagnad IT-hårdvara du vill sälja, köpa eller vill hitta reservdel till (vilka som är kompatibla med vad).



      Vad ska vi lära oss idag, Theo?
      Idag ska vi lära oss om artikelnummer och serienummer.

      Är det någon skillnad på serienummer och artikelnummer?
      Ja, det är det. Ett artikelnummer är ett gemensamt nummer för alla produkter av samma modell. Exempelvis att två hårddiskar kan ha samma artikelnummer, däremot serienummer ett unikt nummer för varje produkt. Två hårddiskar kan aldrig ha samma serienummer.

      Var hittar jag serienummer och artikelnummer på produkten?
      Artikelnummer och serienummer hittar du på etiketten. Artikelnummer står under PN och Serienummer brukar stå under SR.

      Det finns också sparepartnummer. Vad är det för något?
      Sparepartnummer är ett reservdelsnummer. Det identifierar två hårddiskar som är identiska, även om de kan ha två olika artikelnummer, så kan de ha samma sparepartnummer och då är dem identiska och fungerar som reservdel.

      Hur skiljer sig ett sparepartnummer mot ett serienummer eller artikelnummer?
      Sparepartnummer ser exakt likadant ut som ett artikelnummer. Enda skillnaden är att två hårddiskar kan ha olika artikelnummer, men ha samma sparepartnummer. Då fungerar de som reserv för varandra.

      Varför har Dell så krångliga serienummer, artikelnummer och sparepartnummer?
      Det är en komplex och svår fråga så det tar vi nästa gång!

      Läs Dell-inlägget här: "Hur du hittar rätt artikelnummer och kompatibilitet på en Dellprodukt".

  • Andra artiklar:
      • Vi har fått in nåt nytt i boxen
      • Vi har fått in nåt nytt i boxen

        Det händer att vi faktiskt får in sprillans nya produkter som inte ens kommit ur sin låda. Ibland handlar det om rena felköp, att man försöker uppgradera sitt reservdelslager med för många saker eller att vi får tag på ett överskottslager från distributörer. Bättre att det kommer till användning än ligger kvar i sin låda!Det är alltid bra att ringa oss och kolla om vi har just det du letar efter (både nytt & begagnat) för vi kan ha fått in något och då ligger vi betydligt bättre i pris dessutom! Just nu har vi inne [...]

        Läs mer
      • IT-återtag under Chalmers Hållbarhetsdag 2019
      • IT-återtag under Chalmers Hållbarhetsdag 2019

        Azalea IT har stöttat Chalmers IT-avdelning med IT-återtag under detta års Chalmers Hållbarhetsdag 2019 den 8 november. Under den här dagen möts Chalmers medarbetare och studenter för att diskutera och lära sig om hållbarhetsfrågor. Då passade Chalmers IT-avdelning på att uppmärksamma att de tar emot gammal IT-utrustning för återanvändning eller miljövänlig återvinning genom att både låta anställda och studenter få lämna in sina gamla datorer och mobiler under den här dagen.

        Läs mer
      • När ska man skaffa ny IT-hårdvara?
      • När ska man skaffa ny IT-hårdvara?

        Det är lätt att springa iväg och tänka att nytt alltid är bättre, men är det så egentligen? Hur kan man då gå tillväga? Många använder sig av FAIR, den internationella standarden för kvantitativ cyber- och teknikriskhantering.

        Läs mer
      • Är din gamla IT-hårdvara en miljövänlig guldgruva?
      • Är din gamla IT-hårdvara en miljövänlig guldgruva?

        Vi på Azalea IT kämpar för att få fler att sälja sin begagnade IT-hårdvara.Det gör ont i våra hjärtan när vi hör om hur företag skrotar hårdvara som ibland bara är 1-2 år gammal, istället för att den återanvänds.Även produkter som är uppåt sju år gamla kan ha ett visst värde!

        Läs mer
Kontakta oss